BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

16 June, 2008

Naik...Naik...APA YG NAK TURUN?

Keluarga Pak Cik Nan

Dari kiri : Muhamad Alif (abang) & Muhamad Azim (adik)

Lebih kurang 2 minggu ni bermalam di rumah Mak Tok kt Kg Pertama, Pulau Pinang. Dah boring rasanya dok kt umah, lagi pulak Mak Tok dah berkali-kali ajak bermalam kt rumah dia...rasa tak baik pulak klau menolak permintaan Mak Tok aku yg sorang ni. Tok Wan ngan mak tok sebelah ayah dah meninggal, Tok Wan sebelah mak pn dah lama meninggal akibat kanser prostat...tinggal Mak Tok sorang jer dok ngan pak cik Nan aku.

Petang2 kt umah tok ada jgak aktiviti aku buat. Mengaji sama-sama ngan mokcik2 n tok2 kt sini. Dapat jgak aku btul2 kn bacaan tajwid aku yg ‘kurang’ nie...huhu. Tpi skang nie, alhamdullilah...Tok Ngah dah tak bnyak tegur bacaan aku, kira OK la kot bacaan aku. Tok aku sruh aku cukupkan sebulan belajar mengaji ngan Tok Ngah, tapi 23 hb nie nak kena blajar memandu plak...mcm mana eh? Tak pa la, nanti try ckp pelan2 ngan Tok.

Mlm2 plak jadi ‘cikgu’ kt sepupu aku(anak2 pakcik nan), tapi jdi cikgu untuk anak dia yg pertama ngan kedua jer. Yg sulong dah darjah empat (Nur Azmina), yg no.2 dah darjah 2 (Nur Aqilah). Rasanya klau nak handle yg kembar 2, Mohamad Alif (abang) ngan Mohamad Azim (adik) mahu pengsan aku...hehe, tak tambah lagi yg kecik, Mohamad Afiq yg umur baru 2 thn tuh. Bnyak ragam anak-anak ni.

Dengar keluhan pakcik nan pasal sara hidup anak2 dia, kesian pulak rasanya. Disebabkan harga minyak yang naik...semua barang pon naik. Bayangkan harga tambang van untuk Alif ngan Azim ke tadika RM 60...bkannya jauh sgt jarak antara rumah pengasuh ngan tadika tuh , tak sampai 15 minit rasanyer. Rasa mcm tak logik jer...tapi tu la kenyataan. Jumlah yuran sekolah untukseorng anak pon dah mencecah RM 300 (yuran sekolah kebangsaan+yuran sekolah agama+yuran mengaji+tambang van+etc), baru sorang...klau dah 5 org anak, brapa ribu ringgit dah invest?

p/s : satu benda yang akan turun. Jawapannya : HUJAN (^_^)

0 comments: