BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

04 June, 2008

testing...testing...

Nadiah, jom solat maghrib sama-sama?

Ok, jom akak.

......

La, solat jemaah ke?

Ye la, kita solat 'sama-sama', solat jemaah. Solat jemaah kan ada 27 rakkat.

Ha!!, 27 rakaat?hahaha...ketawa adikku, Nadiah bila mendengar aku tersasul menyebut 27 rakaat

Eh2, silap plak. 27 pahala. hehe, mcm mana plak boleh tersasul 27 rakaat?tersengih aku melihat adik bongsu aku ketawa atas kesilapan yang tak ku sengajakan.

......

assalammualaikum w.b.t

aku memberi salam yang terakhir.

Setelah berdoa pada RABBUL IZZATI, aku bertanya , Nadiah, jom baca quran sama-sama?

Kulihat Nadiah tersenyum simpul sambil mengambil quran di atas meja.

Akak, knp bila adik baca surah yassin...lancar jer, tapi bila baca quran macam kurang sikit?

Adik mesti baca surah yassin selalu kan?bila selalu baca mesti dah mantopppp (sambil meniru gaya ustaz Zamri dalam rancangan 'mari mangaji')

Tersengih adikku menampakkan giginya yang putih bersusun.

Sekarang nie jom baca quran sama-sama. Kt asrama, ustazah dah ajar mengaji sampai mana?

Sampai surah Al- Baqarah, tapi tak ingat ayat mana sebab muka surat quran ni lain dengan asrama punya quran.

Kalau macam tu, kita mula baca dari surah al-fatihah.

......

Alhamdullilah, selesai kami membaca quran dan terjemahannya.

La, akak...dah lambat dah ni. Nak belajar nie, kerja sekolah banyak tak buat lagi.

Ku lihat Nadiah gelisah bila aku cuba memanjangkan masanya bersama aku dengan cerita yang aku hendak sampaikan.

Ala, kejap la. Kita tunggu la sampai waktu Isyak masuk, boleh solat sama-sama.

Untuk membuatkan dia terus 'bersama' aku, aku cuba menceritakan Kisah Ghulam, seorang anak yang pandai menentang Raja nya yang zalim.

Berkerut dahinya cuba memahami apa yang aku sampaikan kerana ayat aku yang tersangkut-sangkut. Ada bahagian yang aku 'lompat-lompat' disebabkan memori aku yang tengah 'hang' pada cerita tersebut.

Selesai Kisah Ghulam ku ceritakan, aku cuba menyimpulkan pengajaran dari kisah tersebut yang Kak Ain ceritakan dan aku masih mengingatinya iaitu kita mesti mempelajari ilmu agama labih dari segala ilmu (kepada yang pernah membaca Kisah Ghulam, Ghulam bertemu 2 kali dengan Rahib manakala Ahli Sihir hanya sekali sahaja).

Azan Isyak sudah berkumandang, aku akhiri majlis ilmu aku bersama adik tercinta dengan surah asr dan tasbih kifarah...ALHAMDULLILAH...Kami terus solat Isyak 'bersama-sama'

p/s : Percubaan pertama...banyak kelemahan dan perlu diperbaiki. KEYAKINAN!!!

0 comments: