BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

24 November, 2009

Ya ALLAH...

Assalammualaikum w.b.t

Semalam aku kelukaan,
Kecewa kehampaan,
Mencalar ketabahan,
Impian seringku harapkan menjadi kenyataan
Namun tak kesampaian,

Allah…
Inginku hentikan langkah ini
Bagaikan tak mampu untuk ku bertahan
Semangat tenggelam lemah daya,
Haruskah aku mengelamun jiwa
Ku berbisik inilah dugaan

Dan langkahku kini terbuka
Pada hikmah dugaan uji keimanan
Dan dilontarkannya ujian diluar kekuatan setiap diri insan

Allah…
Pimpini diriku,
Untuk bangkit semula meneruskan langkah perjuangan ini
Cekalkan hati dan semangatku
Kurniakan ketabahan........
Agar mimpi jadi nyata..
padaMu ku meminta

Dan ku mohon agung kudratMu
Wahai Tuhan Yang Satu
Segalanya dariMu

Sang Lebah berkata: di saat ini...

20 November, 2009

Allah Tegur Kita (part 5)

Assalammualaikum w.b.t

"Dan sesungguhnya pada binatang-binatang ternak itu, kamu beroleh pelajaran yang mendatangkan iktibar. Kami beri minum kepada kamu daripada apa yang terbit dari dalam perutnya, yang lahir dari antara hampas makanan dengan darah; (iaitu) susu yang bersih, yang mudah diminum, lagi sedap rasanya bagi orang-orang yang meminumnya".
[An-Nahl, 66]

...

Sang Lebah berkata:
Allah S.W.T telah memberikan yang terbaik buat kita...

14 November, 2009

i'm lost....

Assalammualaikum w.b.t

Something weird happens to me...I don't know what it is...

I don't know how to express it...if I tell it, would someone understand me?

I am searching myself...but I don't know how




Lonely cat...searching herself

Sang Lebah berkata: fell want to cry...[Allah, please help me...please give me a strenght]

06 November, 2009

;; MUJAHADAH;;

Assalammualaikum w.b.t

just a reminder for me and friends...

"DO NOT LET YOUR HAWA' CONTROL YOURSELF"


Sang lebah berkata: MUJAHADAH=BERJUANG=STRIVE

02 November, 2009

::Salam Takziah::

Assalammualaikum w.b.t

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". [Al-Baqarah, 286]

...

Salam takziah buat sahabat seperjuangan, Suliha Abd Hamid yang telah kehilangan bonda tersayang pada hari ini 2hb Oktober 2009...

Moga Suliha dikurniakan semangat dan kekuatan untuk terus menghadapi hari-hari mendatang...AMEEN.

Sang Lebah berkata: Kagum dengan ketabahannya...semoga dia sentiasa kuat, dan saya juga mahu dikurniakan kekuatan untuk menghadapi dugaanNYA...

31 October, 2009

::Allah tegur kita...(part 4)

Assalammualaikum w.b.t

"Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)." [ Al-Imran, 14]

Sang Lebah berkata: semoga tak lemas dengan indahnya dunia yg sementara...

30 October, 2009

::CHOOSE ONE:::

Assalammualaikum w.b.t

Demi matahari dan sinarnya di pagi hari
Demi bulan apabila ia mengiringi
Demi siang hari bila menampakkan dirinya
Demi malam apabila ia menutupi

Demi langit beserta seluruh binaannya
Demi bumi serta yang ada di hamparannya
Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya

Allah, Subhanallah … Allah, Subhanallah
Allah, Subhanallah … Allah, Subahanallah

Allah mengilhamkan sukma kefasikan dan ketaqwaan
Beruntung bagi yang mensucikan-Nya
Merugi bagi yang mengotori-Nya ... Subhanallah

...

[1]
Demi matahari dan cahayanya yang terang-benderang;
[2]
Dan bulan apabila ia mengiringinya;
[3]
Dan siang apabila ia memperlihatkannya dengan jelas nyata;
[4]
Dan malam apabila ia menyelubunginya (dengan gelap- gelita),
[5]
Demi langit dan Yang membinanya (dalam bentuk yang kuat kukuh - yang melambangkan kekuasaanNya);
[6]
Serta bumi dan Yang menghamparkannya (untuk kemudahan makhluk-makhlukNya);
[7]
Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya);
[8]
Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; -
[9]
Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),
[10]
Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).
[11]
(Ingatlah), kaum Thamud telah mendustakan (Rasulnya) dengan sebab perbuatan derhaka mereka yang melampaui batas;
[12]
Ketika orang yang paling jahat di antara mereka menerima perintah dari mereka (supaya membunuh unta yang menjadi mukjizat),
[13]
Maka berkatalah Rasul Allah (Nabi Soleh) kepada mereka: " (Janganlah kamu ganggu) unta betina dari Allah itu, dan (janganlah kamu menyekatnya daripada mendapat) air minumnya (supaya kamu tidak ditimpa azab)!"
[14]
(Setelah Nabi Soleh memberi amaran) lalu mereka mendustakannya serta menyembelih unta itu. Dengan sebab dosa mereka, maka Tuhan menimpakan mereka dengan azab yang membinasakan serta Ia meratakan azab itu meliputi mereka (sehingga punah-ranah semuanya).
[15]
Dan Allah tidak hiraukan kesudahan (mereka) yang demikian, (kerana itu adalah balasan yang adil).

Sang Lebah berkata: it have two ways...CHOOSE ONE!

27 October, 2009

::Muhasabah::

Assalammualaikum w.b.t

Andaikan anda menerima panggilan telefon dari kekasih anda...ya, kekasih anda yang amat anda sayangi dan cintai.

Anda tidak boleh lambat dari mengangkat panggilannya...itu sudah semestinya, anda tidak mahu dirinya terluka...anda mahu menjaga hatinya...

Anda amat kasih padanya...anda sanggup berkorban apa sahaja untuk dirinya...

...

Reflection.

Andai kekasih itu...ialah ALLAH S.W.T, pencipta kita...ianya akan lebih bermakna

Tidak salah bukan andai kita menyahut panggilanNYA di awal waktu?

panggilan KEKASIH yang SATU...yang MAHA MEMBERI segalanya pada kita, dari sekecil-kecil kuman

Ketepikanlah dulu bebanan dunia itu...

Sangat lah menyedihkan andai panggilanNYA dibiarkan tidak bersahut untuk tempoh yang lama semata-mata kita sibuk dengan perkara keduniaan yang tak puas dikecapi manisnya...





Selamat menempuhi peperiksaan...

Sang Lebah berkata: reflection pada saya juga. Bukan sahaja di musim peperiksaan hendaknya.

21 October, 2009

...La Tahzan...

Assalammualaikum w.b.t

...ermm...

i'm upset...a little

Don't know what to do so that audience pay attention to me...

...

"Dunia ini ada 2 pilihan, sama ada kamu ingin menjadi seorang yang PENYABAR atau ingin menjadi seorang yang PEMARAH"

...

SAYA MAHU MENJADI SEORANG YANG PENYABAR...(^______________^)

"YA ALLAH, BERIKANLAH AKU KEKUATAN UNTUK MENJADI SEORANG YANG PENYABAR"

...dan ALLAH SENTIASA BERSAMA ORANG YANG SABAR...

...sweetnyerrr bila ALLAH SENTIASA DENGAN KITA...

Sang Lebah berkata: dah la tuh...jangan sedih-sedih, LA TAHZAN

16 October, 2009

::Muhasabah::1

Assalammualaikum w.b.t

Ouch!...saya tersungkur, jatuh...sakitttnya

Sakit sangat...bila lutut bertemu jalan berkonkrit ini...

Sakit sangat...bila epidermis kulit terkoyak menampakkan isi kemerahan...

Sakit sangat...bila darah mengalir keluar...

Sakit sangat...bila sang tangan cuba menyentuhnya dengan niat mahu membersihkan luka tersebut...

...

Saya memikirkan perihal sakit itu...

Tapi saya lupa...lupa...lupa...

Dan ALLAH...


Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".(Al Baqarah, 30)

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.(Adz- Dzariyyat, 56)

Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka, dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu.(adz- Dzariyyat, 57)

Sang Lebah berkata: walau 'lambat' berlari...

::Bertuah::

Assalammualaikum w.bt.

Alhamdullilah...alhamdullilah...alhamdullilah

Sakit itu sebenarnya juga suatu nikmat...nikmat yang manis untuk dikecapi...

yup

tak semua mereka yang dipilih untuk mengecapi nikmat sakit...hanya orang-orang yang terpilih sahaja yang bertuah untuk dipilih menjadi sakit

...dan saya sememangnya orang yang bertuah untuk menjadi sakit...(^_^)

Sang Lebah berkata: alhamdullilah, terima kasih ALLAH(sistem imunisasi menyerang 'mereka')

06 October, 2009

'Ku berlari'

Assalammualaikum w.b.t

Firdaus:

Ku langkahkan kaki ini
Di hangat mentari pagi
Ku syukuri hari ini, aku masih berdiri

Dan aku tinggalkan masa kelabu
Dan lalu mulakan jalannya kerna-Mu

Semangat optimis diri jalan hari dengan pasti
Selama jantung berdetak, selama itupun

Takkan berhenti berlari wujudkan mimpi
Terus berlari agar hidup ini bererti

Terjatuh bangkit aku kembali
Susah payah aku tak peduli
Kerna hidup hanya sekali

Akbar:
Dengarkanlah teman seloka hiburan
Tak perlulah kita asyik nak berlawan
Kita semua kawan tak boleh berlawan
Kalau kita renggang kita ketinggalan

Bebaskan dirimu dari dibelenggu
Teruskan langkahmu ayuh kita maju
Mari bersamaku nyanyi lagu ini
Jangan difikirkan resah yang di hati

Semua itu hanya dimindamu
Tak perlu kau sangsi tak perlu kau ragu
Segala-galanya pastikan berlalu
Mentari kan muncul mendung kan berlalu

Cat Farish:
Suka duka perkara biasa
Kita pasti lalu bezanya pada waktu
Bila berlari kenalah berstrategi
Jangan ikut hati, ikut hati nanti mati
Biarlah terlambat atur jalan cermat
Pelan-pelan kayuh jgn sampai otak penat
Sentiasa bawa diri hati-hati hari-hari beri erti pada diri
Jangan berhenti kejar mimpi senyuman diberi tanpa semua benci menghantui hati
Biarkan saja, takdir semua nyata
Bersyukurlah masih lagi bernyawa

Firdaus:
Dan aku tinggalkan masa kelabu
Takkan berhenti berlari wujudkan mimpi
Terus berlari agar hidup ini bererti

Takkan berhenti
Berlari wujudkan mimpi
Terus berlari
Agar hidup ini bererti

Takkan berhenti berlari wujudkan mimpi…
Berlari..

Sang Lebah berkata: really love this song ^_^

29 September, 2009

~BUSY MODE~ >_<

Assalammualaikum w.b.t




yeah! yeah! yeah!

Sang Lebah berkata: ~BUSY MODE~

25 September, 2009

Salam Eid Mubarrak

Assalammualaikum w.b.t

Berakhirnya bulan perjuangan




Tibanya hari kemenangan




Semoga semangat perjuangan kita tidak tamat di sini




Dan kemenangan kita bukan sekadar bulan ini




Maaf zahir dan batin


Sang Lebah berkata: I'm running for...

14 September, 2009

Allah tegur kita...(part 3)

Assalammualaikum w.b.t

"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal ia baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"

(Al-Baqarah, 216)

Sang Lebah berkata: kerosakkan pada laptop :-(...huhu (Sabarkanlah hatiku ini, YA RABB)

06 September, 2009

'Juadah Rohani'

Assalammualaikum w.b.t

Kita sibuk berfikir untuk membeli dan memasak juadah berbuka pada setiap hari Ramadahan kita. Sibuk berfikir keinginan perut yang pinta diisi dengan juadah-juadah yang sedap dan lazat. Sibuk juga berfikir juadah-juadah idaman yang masih belum lagi ditunaikan.

Tapi...

Pernah tak kita terfikir, 'juadah idaman' rohani kita?

Pernah tak kita sibuk untuk memikirkannya?

Pernah tak kita sibuk memikirkan 'juadah' apakah yang masih belum lagi terisi dek rohani kita di Ramadahan kali ini,yang cuma tinggal beberapa ketika saja lagi untuk meninggalkan kita?

Pernah kah kita beria-ria memikirkan, andai ini Ramadahan terakhirku, maka apakah yang telah aku sediakan untuk santapan rohaniku?

Sang Lebah berkata: Reflect untuk diri sendiri...Subhanallah, amat menginsafkan sekiranya kita sedang alpa memikirkan juadah untuk perut ini...T_T

05 September, 2009

::mesej::

Assalammualaikum w.b.t

"Semoga langkah pertama awak didahului dengan niat yang benar kerana ALLAH hendaknya. Kita menyeru kepada ALLAH dengan sumber daripada ALLAH kerana taatnya kita pada ALLAH...". ::AMEEN::


...
"Wahai Tuhan Kami, janganlah kiranya Engkau menggoncang-gancangkan hati kami setelah Engkau memberikan petunjuk kepada Kami, dan berikanlah kerahmatan kepada kami daripada sisi Engkau sesungguhnya Engkau Adalah Maha Pemberi"


Sang Lebah berkata: ::senyum::. Rindunyerrr pada dia...pada ketegasannya, pada renung matanya yang mencari sesuatu...ermm, dan saya MAHU sentiasa memperbaharui niat saya keranaNYA.

04 September, 2009

ALLAH tegur kita...(Part 2)

Assalammualaikum w.b.t

"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga,

padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu?

Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat".

(Al-Baqarah, 214)

...

Cubaan tak semestinya datang dari sudut negatif (kegagalan, kesakitan, kemiskinan), tapi harus diingat cubaan dari sudut yang positif (kejayaan, kesihatan, kekeayaan, e.t.c) tu la yang akan memudharatkan kita seandainya kita lupa dan alpa bahawa nikmat yang diberikan itu tidak kekal...ermm, sama-sama la kita bertawakal kepadaNYA...

Sang Lebah berkata: Ingatan utk diri sendiri jgak...

29 August, 2009

ALLAH tegur kita...(Part 1)

Assalammualaikum w.b.t

" Dan sungguh, jika engkau tanyakan kepada mereka, "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?"

Niscaya mereka menjawab "ALLAH"

Katakan lah, "Kalau begitu tahukah kamu tentang apa yang kamu sembah selain ALLAH,

jika ALLAH hendak mendatangkan bencana kepadaku, apakah mereka mampu menhilangkan bencana itu,

atau jika Allah hendak memberi rahmat kepada-ku, apakah mereka dapat mencegah rahmatNYA?"


Katakanlah, "CUKUPLAH ALLAH BAGIKU.

KepadaNYA lah orang-orang yang BERTAWAKAL BERSERAH DIRI

(Az-Zumar, 38)

Sang Lebah berkata: ^_^

26 August, 2009

::Tombo Hati::

Assalammualikum w.b.t






tombo ati iku limo perkarane

kaping pisan moco Qur'an lan maknane

kaping pindho sholat wengi lakonono

kaping telu wong kang sholeh kumpulono

kaping papat kudu weteng ingkang luwe

kaping limo dzikir wengi ingkang suwe

salah sawijine sopo biso ngelakoni

mugi-mugi Gusti Allah njembatani

obat hati ada lima perkaranya

yg pertama, baca Qur'an dan maknanya

yang kedua, sholat malam dirikanlah

yg ketiga, berkumpullah dengan orang sholeh

yg keempat, perbanyaklah berpuasa

yg kelima, dzikir malam perpanjanglah

salah satunya siapa bisa menjalani

moga-moga Gusti Allah mencukupi

Lima pesan Tombo Ati itulah jawaban yang selama ini dicari-cari oleh orang-orang yang ingin hatinya tentram. Ketenangan jiwa obatnya ternyata tidak harus pergi ke tempat-tempat yang jauh atau menjauhi keramaian dengan semata bepergian di tempat yang sunyi, dan sebagainya. Obatnya ada pada diri kita sendiri, yaitu dengan melakukan 5 hal:

1. Baca Quran dan pahami maknanya

Berapa kali kita baca Quran dalam sehari? dalam seminggu? dalam sebulan? Ataukah Al-quran itu hanya sebagai barang berharga yang tersimpan di lemari tanpa pernah membukanya?

Inilah kedamaian jiwa bagi mereka yang beriman yakni apabila membaca Al-Quran terngiang-ngiang nikmat Allah, janji Allah dan juga larangan dan perintahnya. Mereka bersara yakin dengan setiap langkah selepas membaca kerana inilah kitab panduan Al-Baqarah 2:2

2. Mendirikan shalat malam (tahajjud)

Untuk mendidik jiwa generasi Al-Quran yang unik 1400 tahun dahulu di Mekah, mereka telah di wajibkan Qiamullail selama setahun. AKhirnya terbukti, merekalah permata-permata yang telah membuka pekung kegelapan jahiliyyah kepada cahaya Islam.

3. Berkumpul dengan orang shaleh

Berkumpul dengan orang-orang yang selalu menegakkan agama sangat berbeza rasanya dengan orang-orang yang sekuler dan jahil dengan hal-hal yang berbau agama. Bagi kelompok terakhir ini ajaran agama dianggap sebagai belenggu kebebasan. Selalu berada di dekat orang-orang yang rajin shalat, pemurah, selalu berzikir, dan menampakkan wajah yang teduh, membuat hati kita tentram, kerana aura kesholehan orang-orang itu memancar pula ke diri kita.

4. Perbanyaklah berpuasa

Tidak kira puasa sunat Isnin-Khamis @ Puasa Nabi Daud semua merupakan sarana mendidik jiwa. Hinggakan Nabi saw. pernah berpesan kepada para pemuda Islam yang tidak mampu berkahwin untuk menjaga dirinya dengan berpuasa !

5. Berlama-lama dengan zikir malam

Zikir malam @ tgk bola / lepas di waktu malam yang menenangkan. Zikirlah senjata bagi orang yang beriman.

Moga-moga kita di berikan kekuatan untuk menggapai redhonya - mufias
Sang Lebah berkata: Running for the 2nd phase of Ramadhan ...mudah-mudahan

Put yout trust...

Assalammualaikum w.b.t

Rasa best tak kalau hati kita ni kan sentiasa bertawakal kepada ALLAH...dalam erti kata yang lain, sentiasa saja mahu berserah padaNYA

Apa yang diberi itu yang diterima...baik buruk (pada kita) sesuatu perkara kita terima jer dengan hati yang lapang...

erm...

Ala...

Macam yang kita selalu buat pada orang yang kita sayang...contohnya kepada ibu bapa kita, adik-beradik kita, sahabat kita...

Apa sahaja yang mereka beri kita terima...kalau kurang pun kita terima, kalau lebih pun kita lagggiii terima...tak ada langsung 'heart feeling'...tak ada langsung nak merungut-rungut, itu tak kena...ini tak kena...itu terlebih, ini terkurang....

Ala...dalam erti kata yang lain, kita terima saja...sebabnya kita dah percaya pada mereka ditambah pula rasa kasih kita pada mereka...jadi apa yang mereka beri kita terima saja la

Tapi...kita kena ingat tau, dalam situasi yang lain...

Allah berikan kita segalanya...ALLAH sayang kita tau

Tak percaya?

Kita bernafas, kita sedut gas apa?

Oksigen...

Oksigen datang dari mana?

Oksigen datang dari ALLAH...

Ha!

Tak percaya lagi?

Dah ada oksigen...ALLAH bantu lagi dengan mencipta 2 serombong (hidung) supaya kita dapat sedut oksigen banyak-banyak (macam gajah yang sedut air tu...hehe)

Ha!

Tu tanda ALLAH sayang pada kita...ada banyak lagi yang ALLAH sayang kan kita...ALLAH beri pada kita...free pulak tu

Tak nak cerita la...cuba cari sendiri, banyak sangattttt...tak terkira...tak boleh bilang...

Abis tu, sekarang kita sayang ALLAH tak?

Mesti la sayang kan...sebab ALLAH yang cipta kita...ALLAH beri macam-macam pada kita...ALLAH segalanya pada kita...

Mak dan ayah pun tak boleh beri macam yang ALLAH beri...mesti la kan sebab Mak dan Ayah, ALLAH juga yang cipta...

Tapi kan...

Bila kita selesai jawab exam...kita selalu jer ckp "eee, susah la soalan tuh, risau nyer...". Ada tak kita terfikir macam ni, "Ya Allah, aku bertawakal kepadaMU..."

Maksudnya...kita terima jer keputusan yang ALLAH bagi, lulus ke gagal ke...kita terima jer. Tak usah nak fikir keputusan yang kita akan dapat...sebok-sebok jer nak fikir...rungsing jer...serabut jer tengok.

ALLAH kan lebih mengetahui...MAHA MENGETAHUI

Kalau pada ibu bapa, adik beradik, sahabat kita....kita percaya dan kasih

Mengapa tidak pada ALLAH...yang MAHA MENGETAHUI segalanya?

Sang Lebah berkata: I BELIEVE that I can pass my exam because I had studied hard and I TRUST in ALLAH for my result ^_^

21 August, 2009

It's not what i meant...

Assalammualaikum w.b.t

Tergamam sebentar Cik Lebah bila membuka comment untuk entry "My heart beat...", tergamam bila rakan Cik Lebah telah tersilap menafsir kata-kata yang diungkapkan oleh Cik Lebah untuk entry tersebut (oh apakah!)

ermmm...

Sang Lebah berkata: There are another BIG thing which are more important than relationship between ADAM & HAWA + (that's comment is not what i meant in that entry...please don't misunderstood)

20 August, 2009

My heartbeat...

Assalammualaikum w.b.t

How can I express this feeling?

Something will happen in my life...and might change my life's history...

I was so nervous...huhu

Anybody please help me?






Sang Lebah berkata: Put your TRUST in ALLAH, Cik Lebah (yup, that's the keyword!)...but my heart keep beating (apakah?)

05 August, 2009

want to use @ not?

Assalammualaikum w.b.t

I'm still having a bad cough with a little asthma...is it good for me to always use this inhaler?


inhaler for asthma

But, my mom said...it is not good for me to depend on this inhaler (nanti nak p mana pon susah, kena asyik dok bawak...kalau lupa, susah)

Sang Lebah berkata: Please ALLAH gives me a STRENGTH to FIGHT this...

03 August, 2009

"ujian itu kan dari Allah..."

Assalammualaikum w.b.t

Hurm...dalam hidup ini kan Allah sentiasa akan menguji kita, yup jika dikurnia kesihatan...itu adalah suatu ujian dan jika ditimpa kesakitan itu juga satu ujian. Cik Lebah tiba-tiba teringatkan pesan seorang akhawat yang diambil dari salah satu ayat di dalam Al-Quran, lebih kurang begini ayatnya..."Kamu mengaku beriman, sedangkan kamu belum diuji oleh Allah S.W.T"...(afwan, sebab tak ingat ayat dan surahnya)

...

Demam, sesak nafas bila batuk ditambah dengan selsema sekali-sekala pada 01/08/2009 dan 02/08/2009 menyebabkan Cik Lebah mengambil keputusan untuk membuat pemeriksaan di Jabatan Kecemasan Hosp. Bukit Mertajam. Ditambah dengan beberapa kes H1N1 yang telah berlaku di UPSI yang akhirnya menyebabkan institusi pengajian ini ditutup mengerakkan hati Cik Lebah untuk membuat pemeriksaan.

"Usaha itu sunnah Rasullulah, Tawakal itu perintah dari Allah".

Agak lama juga Cik Lebah menanti giliran...kerana Jabatan Kecemasan selalunya akan mendahulukan kes-kes kecemasan sahaja. Akhirnya setelah agak lama menanti, tibalah gelaran Cik Lebah untuk mendapat rawatan. Cik Lebah menceritakan detail-detail kesihatan kepada doktor yang merawat dan beliau akhirnya menyuruh Cik Lebah untuk mendapatkan inhaler (rawatan bagi penyakit asma) berserta dengan pengambilan sampel darah.

Dalam hati Cik Lebah hanya satu saja permintaan, sekiranya Cik Lebah telah dipilih untuk menjadi 'insan terpilih' untuk sakit yang masih belum ada vaksinnya ini, moga-moga Allah menjadikan Cik Lebah seorang yang tabah, serta sabar menghadapi sakit ini...AMEEN...

Agak lama juga masa yang diambil untuk rawatan ini, setelah diberikan inhaler dan diambil sampel darah akhirnya Cik Lebah telah di X-ray...dan alhamdullilah hasil dari semua pemeriksaan yang dilakukan menunjukkan Cik Lebah, negatif H1N1...Alhamdullilah...

Sang Lebah berkata: walaupun tidak dikuarantin dalam hospital, tapi masih tetap lagi kena kuarantin di rumah (...apakah?...) + dibekalkan inhaler juga (untuk asthma, sudah 13 tahun pulih dari sakit ini)

31 July, 2009

viruus-virus

Assalammualaikum w.b.t

Subhanallah...Alhamdullilah...gara-gara 'kerjasama' dan 'ukhuwah' yang terjalin sesama virus Influenza A H1N1, seluruh warga UPSI malah institusi pengajian seluruh malaysia telah dinasihatkan untuk ber'cuti' selama 7 hari.

Subhanallah...Bukankah ALLAH S.W.T itu Maha Agung?
Dari saiz yang hanya beberapa makrometer itu bisa memporak-perandakan manusia yang cukup takut dengannya...takut sekiranya hayat yang diberi tamat dengan serangan virus yang tak nampak dimata itu.

Sang Lebah berkata: sedang mengalami sakit tekak, batuk dan mcm nak demam (temperature x stabil)...alhamdullilah. Ah!!! terima saja la ini sakit, agar kamo bisa jadi kuat dong

24 July, 2009

it's me!!!

Assalammualaikum w.b.t




Sang Lebah berkata: Gambar untuk "membakar semangat"...(sakit kepala=kuiz+lab report+biokimia+PBL+assignment). Apakah?

23 July, 2009

Couple dan Makanan Halal

Assalammualikum w.b.t



jika anda seorang muslim, tentunya persoalan pemakanan merupakan topik yang sangat penting sehari-hari lagi-lagi apabila berkaitan dengan halal dan haram. Sudah menjadi lumrah, seorang muslim akan senantiasa mencari makanan yang halal dan daripada sumber yang halal kerana itulah ajaran yang di sampaikan oleh Rasulullah saw. kepada kita. Bahkan kadang-kadang pantang untuk kita melihat makanan atau minuman yang haram hinggakan sesetemgah mungkin akan loya tekak atau merasa kurang senang apabila ternampak kedai atau makanan yang tidak halal.

Tetapi adakah batas halal dan haram hanya sekadar terhadap makanan dan minuman?

Ini merupakan persoalan yang penting untuk kita jawab kerana inilah bentuk berfikir yang ada dalam masyarakat kita.

Umum mengetahui rahsia di sebalik perintah Allah terhadap Babi yang hukumnya memang jelas haram di makan. Dan banyak lagi rahsia yang terdapat dalam perintah Allah ini contohnya haram memakan makanan hasil curian atau yang bukannya bukan milik kita.

Dan sesungguhnya ruang lingkup halal dan haram ini juga terdapat di dalam pelbagai lagi sudut dalam kehidupan kita seorang muslim. Dalam komik kali ini kita bercerita tentang couple – halal @ haram. Ada yang halal dan ada yang haram. Dan sememangnya hakikat pengabdian kepada Allah ini semestinya ada rahsia-rahsianya yang melindungi manusia daripada kerosakan.

Maka dengarlah wahai belia-beliawanis Islam semua, segala suruhan Allah s.w.t andainya anda semua beriman denganNya, Allah telah berfirman dalam al-Quran melalui surah al-Nur, ayat 31 yang bermaksud:

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan jangan menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, putera-putera lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang ‘aurat wanita. Dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”

Ketahuilah bahawa kain tudung yang dimaksudkan Allah dan dalam firmanNya yang bermaksud: “Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya”(al-Nur: 31) bukanlah terhenti di bahagian kepala sahaja, malahan menutupi bayangan mutiara yang tersisip di dada juga disuruh. Sesiapa yang mendedahkan bahagian kepala atau bahagian dadanya, maka sudah jelas, ia bukan dari seorang yang menghormati suruhan Allah s.w.t. Akibat dari kecuaian dan kelalaian tersebut sudah pasti seseorang itu menerima azab yang pedih di hari akhirat kelak. Allah s.w.t tidak ketinggalan untuk memerintah kaum lelaki supaya mereka memelihara penglihatan mereka daripada melihat perkara-perkara yang diharamkan. Larangan tersebut terdapat di dalam firmanNya yang bermaksud: “Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman: Hendaklah mereka memelihara (menahan) pandangan dan memelihara kemauluannya…….”(al-Nur: 30)

dipetik dari: komik dakwah

Sang Lebah berkata: nice comic ^_^

::10 muwassafat tarbiyah::

Assalammualikum w.b.t




10 Muwasofat merupakan ciri-ciri utama pembinaan seorang kader dakwah. Dari detik pertama seseoarang itu menjejaki alam tarbiyyah, dia tidak dapat di pisahkan dengan pembinaan muwasofat-muwasofat ini sehingga dirinya terus di baluti oleh Islam yakni menjadi individu muslim yang unggul. Berikut merupakan sedikit pendetailan terhadap 10 Muwasofat.



Berkata Iman Hassan Al-Banna ketika melalui marhalah ini 'Wajib ke atas setiap muslim memulakan dengan memperbaiki dirinya, kesempurnaan itu dapat dilihat bila ia telah dapat memiliki beberapa perkara yang meletakkan ia di peringkat tertentu yang menjadikan ia mampu untuk memikul tanggungjawab amal Islami'
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4
1. Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)

* Redha Allah sebagai tuhan, Islam sebagai Agama dan Muhammad saw sebagai Nabi.
* Sentiasa muraqabah Allah dan mengingati akhirat, memperbanyakkan nawafil dan zikir.
* Menjaga kebersihan hati, bertaubat, istighfar, menjauhi dosa dan syubhat.

Pendetailan Ciri:

1. Tidak menjampi kecuali dgn al-Quran yg maâ'thur

2. Tidak berhubung dengan Jin

3. Tidak meminta bantuan dari orang yg meminta bantuan jin

4. Tidak menenung nasib

5. Tidak mendekati tukang tilik

6. Tidak mengusap kubur

7. Tidak meminta bantuan dari simati

8. Tidak bersumpah dgn selain Allah

9. Tidak mempercayai adanya sial

10. Mengikhlaskan amal kerana Allah

11. Mengimani rukun-rukun Iman

12. Mensyukuri Allah swt ketika menerima nikmat

13. Sentiasa sedar Syaitan adalah musuh

14. Menerima sepenuhnya dari Allah dan menolak sesuatu yg di turunkan selain Allah swt

2. Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)

* Perlu melakukan ibadat yang meninggikan roh dan jiwanya.
* Perlu belajar untuk membetulkan amalannya dan mengetahui halal dan haram.
* Tidak melampau atau berkurang (pertengahan).

Pendetailan Ciri:

1. Tidak menolak utk azan

2. Bersuci dgn sempurna

3. Sangat menghargai solat berjemaah

4. Sangat suka berjemaah di masjid

5. Memperbaiki mutu solat

6. Qiamullail seminggu sekali

7. Menunaikan zakat

8. Berpuasa wajib

9. Berpuasa sunat sehari setiap bulan

10. Ada niat utk menunaikan haji

11. Beriltizam dgn adab-adab tilawah

12. Khusyuk ketka membaca al-Quran

13. Menghafaz 1 juzuk dari al-Quran

14. Berdoa pada waktu-waktu yg diutamakan

15. Mengakhiri harinya dengan taubat dan istighfar

16. Menjadikan setiap amalan mempunyai niat

17. Menjauhi dosa-dosa besar

18. Sentiasa membaca zikir pagi

19. Sentiasa membaca zikir petang

20. Mengingati Allah swt pada setiap situasi

21. Menunaikan Nazar

22. Menyebarkan Salam

23. Menahan anggota dari perkara haram

24. Beri’tikaf di bulan Ramadhan jika ada peluang

25. Menggunakan sugi/siwak

26. Sentiasa bersuci (berwudhuk) sedaya mungkin

3. Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)

* Akhlak kita ialah Al-Quran dan ditunjukkan oleh Nabi saw.

· Dijelaskan beberapa unsur oleh Imam Al-Banna dalam kewajipan dai iaitu sensitif, tawadhu, benar dalam perkataan dan perbuatan, tegas, menunai janji, berani, serius, menjauhi teman buruk dll.

Pendetailan Ciri:

1. Tidak takabbur

2. Mempunyai pendirian

3. Tidak menipu

4. Tidak mencaci

5. Tidak mengadu domba

6. Tidak mengumpat

7. Tidak berdusta

8. Tidak mengejek

9. Tidak memperlekehkan sesuatu kumpulan

10. Tidak berkawan dgn orang yg berkelakuan buruk

11. Mengasihi orang yg lebih muda

12. Menghormati orang yg lebih tua

13. Menunaikan janji

14. Menundukkan pandangan

15. Menjaga rahsia

16. Menutup dosa orang lain

17. Cemburu terhadap isteri

18. Mempunyai perasaan cemburu atas agamanya

4. Mampu berusaha (Qadiran ala Kasbi)

* Walaupun kaya, perlu bekerja.
* Tidak terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan/resmi.
* Meletakkan jawatan dan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan.
* Melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan).
* Menjauhi riba dalam semua lapangan.
* Menyimpan untuk waktu kesempitan.
* Menjauhi segala bentuk kemewahan apatahlagi pembaziran.
* Memastikan setiap sen yang dibelanja tidak jatuh ke tangan bukan Islam.

Pendetailan Ciri:

1. Mejauhi pekerjaaan yang haram

2. Menjauhi riba

3. Menjauhi judi

4. Menjauhi penipuan

5. Menunaikan zakat

6. Membuat simpanan walaupun sedikit

7. Tidak menangguh-nagguhkan tugasan yg diamanahkan

8. Memelihara harta awam

9. Memelihara harta peribadi

5. Berpengetahuan luas (Mutsaqqafal Fikri)

* Perlu berpengetahuan tentang Islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain.
* Perlu bersumberkan kepada Al-Quran dan Hadis dan diterangkan oleh ulama yang thiqah.
* Pesan Imam Banna: Perlu boleh membaca dengan baik, mempunyai perpustakaan sendiri dan cuba menjadi pakar dalam bidang yang diceburi.
* Mampu membaca Al-Quran dengan baik, tadabbur, mempelajari seerah, kesah salaf dan kaedah serta rahsia hukum yang penting.

Pendetailan Ciri:

1. Mampu membaca dan menulis dgn baik

2. Membaca tafsir 1 juzuk dari al-Quran

3. Memelihara hukum-hukum tilawah

4. Menghafaz setengah dari hadith 40

5. Menghafaz 20 hadith dari Riadhussalihin

6. Mengkaji marhalah Makkah dan menguasai ciri-cirinya yg penting

7. Mengenali sepuluh orang yg dijanjikan Syurga

8. Mengetahui hukum-hukum taharah/bersuci

9. Mengetahui hukum-hukum solat

10. Mengetahui hukum-hukum puasa

11. Membaca sesuatu diluar bidangnya. 4 jam seminggu

12. Memahirkan diri dengan wasilah-wasilah moden

13. Sentiasa peka akan serangan Zionis terhadap Islam

14. Mengetahui pertubuhan-pertubuhan yg menyeleweng

15. Mengetahui aspek keburukan dari perancang keluarga

16. Mendengar dengan baik

17. Mampu memberikan pandangan

18. Bersedia menerima tugas-tugas kolektif

19. Tidak menerima syubahat yg dilemparkan keatas kita

6. Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)

* Dakwah berat tanggungjawab dan tugas - perlukan badan yang sihat dan kuat.
* Rasulullah saw menitikberatkan soal ini. Maksud Hadis : “Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan�
* Pesanan al-Banna:

“Memeriksa kesihatan diri,mengamalkan riyadhah dan tidak memakan/minum suatu yang merosakkan badan�

Pendetailan Ciri:

1. Bersih tubuh badan

2. Bersih pakaian

3. Tempat tinggal yg bersih

4. Beriltizam dgn sunnah (adab) makan dan minum

5. Tidak berjaga malam berlebihan

6. Iltizam dgn senaman 2 jam seminggu

7. Bangun sebelum terbit fajar/subuh

8. Mematuhi kaedah membaca dari aspek kesihatan

9. Meninggalkan tabiat merokok

10. Menjauhi tempat-tempat kotor

11. Menjauhi tempat-tempat berpenyakit

7. Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)

* Perlu azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsunya dan mengikut kehendak Islam.
* Tidak menghiraukan apa orang kata dalam mempraktikkan Islam.
* Dai mungkin melalui suasana sukar yang tidak akan dapat dihadapi oleh orang yang tidak biasa dengan kesusahan.

Pendetailan Ciri:

1. Menjauhi perkara-perkara haram

2. Menjauhi tempat-tempat lalai yg diharamkan

3. Meninggalkan tempat-tempat maksiat

8. Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)

* Waktu lebih mahal dari emas, waktu adalah kehidupan yang tidak akan kembali semula.
* Sahabat sentiasa berdoa agar diberkati waktu yang ada pada mereka “..Aku adalah makhluk baru.. menjadi saksi kepada manusia.�

Pendetailan Ciri:

1. Bangun awal

2. Menggunakan masa tertentu utk belajar

9. Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)

* Untuk manfaatkan waktu dengan baik.. perlu penyusunan dalam segala urusan.
* Gunakan segala masa dan tenaga tersusun untuk manfaat Islam dan dakwah.

Pendetailan Ciri:

1. Penampilan yg elok

2. Tidak mempunyai hubungan dgn pihak yg menentang Islam

10. Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)

* Dai umpama lilin yang membakar diri untuk menyuluh orang lain.
* Dai adalah penggerak dakwah dan Islam. Masa depan Islam, hidup mati Islam bergantung kepada dai.
* Amal Islam ialah untuk menyelamatkan orang lain dari kesesatan.
* Dai merasa gembira bila dapat membantu orang lain. Paling indah dalam hidupnya ialah bila dapat mengajak seorang manusia ke jalan Allah.

Pendetailan Ciri:

1. Menunaikan hak ibu bapa

2. Menyertai majlis-majlis kegembiraan

3. Membantu orang-orang yg memerlukan

4. Membimbing orang yang sesat

5. Berkahwin dgn pasangan yg sesuai

Sang Lebah berkata: Sangat bahagia kalau kita ada semua yang 10 ni...^_^

aku, HAMBAMU

video


Detik Waktu Terus Berjalan
Berhias Gelap dan Terang
Suka dan Duka Tangis dan Tawa
Tergores Bagai Lukisan

Seribu Mimpi Berjuta Sepi
Hadir Bagai Teman Sejati
Di Antara Lelahnya Jiwa
Dalam Resah dan Air Mata
Kupersembahkan Kepadamu
Yang Terindah Dalam Hidup

Meski ku Rapuh Dalam Langkah
Kadang Tak Setia Kepadamu
Namun Cinta Dalam Jiwa
Hanyalah Padamu

Maafkanlah Bila Hati
Tak Sempurna Mencintaimu
Dalam Dadaku Harap Hanya
Dirimu Yang Bertahta

Detik Waktu Terus Berlalu
Semua Berakhir Padamu

22 July, 2009

::Mari Kita Berlari::

Assalammualaikum w.b.t

“Berlarilah terus hingga ke garisan penamat, kerana perlumbaan yang tidak sampai ke garisan penamat...tidak pernah selesai”

...

Jom kawan-kawan kita ber'lari'
ber'lari untuk kejar masa yang semakin meng'hilang'kan diri

...

Masa kan ibarat pedang...
kalau kita tak 'potong' dia
dia akan penggal kita
uish...sakitnya...

Sang Lebah berkata: Berusaha untuk siapkan assignment yang tak henti berkunjung tiba + tanggungjawab khalifah yang lama dipikul...SUBHANALLAH...

17 July, 2009

Jia you!!!Jia you!!!

Assalammualaikum w.b.t

“Berlarilah terus hingga ke garisan penamat, kerana perlumbaan yang tidak sampai ke garisan penamat...tidak pernah selesai”

...

Alhamdullilah...report dan slide presentation PBL untuk subjek TBD 2013 (Developmental Biology) sudah pun siap (untuk bahagian Cik Lebah). Hanya tinggal untuk digabungkan bersama bahagian-bahagian para sahabiah yang lain...insya allah. Afwan kepada para sahabiah dalam group Cik Lebah kerana untuk penggabungan report berserta slide presentation PBL, Cik Lebah tidak dapat bersama-sama menyertainya kerana pada hujung minggu ini kehadiran Cik Lebah di suatu tempat amat diperlukan. Bukan Cik Lebah mengelat dari membuat kerja bersama-sama antunna sekalian, tapi perkara hujung minggu ini penting untuk Cik Lebah hadiri. Afwan sekali lagi.

Malam ini perancangannya, Cik Lebah akan membuat ulangkaji bagi subjek TBD 2013 (Developmental Biology) dan TKU 1013 (Introduction Chemistry I) kerana pada minggu depan ada dua kuiz serentak, iaitu hari Isnin untuk TKU 1013 dan Selasa untuk TBD 2013. Doakan untuk kejayaan kita bersama...insya allah

Sang Lebah berkata: Jazakillah khairan kathira buat sahabiah kerana memahami diri ini.

14 July, 2009

'Sarang' Part 2

p/s: Entry ini merupakan lanjutan dari entry Sarang Baru

Assalammualaikum w.b.t

Alhamdullilah...segala puji dipanjatkan ke hadratNYA. Setelah sekian lama, akhirnya ‘sarang’ kepunyaan Cik Lebah dapat juga menge’pos’kan ‘madu’nya buat tatapan ‘mereka’ di alam maya ini. Janganlah ditanya tentang ke’hilang’an Cik Lebah di ‘alam maya’...bukanlah diri Cik Lebah yang ‘kacik’ini sengaja untuk melenyapkan diri. Ke’hilang’an Cik Lebah di ‘alam maya’ adalah disebabkan ‘jaringan’ yang tidak disediakan di ‘sarang’ baru Cik Lebah...namun hal ini sebenarnya tidak menghalang Cik Lebah untuk bertanyakan khabar sahabat-sahabat jaringan malah ‘sahabat-sahabat yang tidak berada di likungan ‘jaringan’ ini masih tetap berada dalam kalbu Cik Lebah...insya allah...

Yup, seperti yang Cik Lebah katakan di awal bicara kita, Cik Lebah bukan sengaja untuk tidak mem’bekal’kan madu buat cicipan pengunjung sekalian. Kelewatan men’cicip’kan madu ini kerana ‘jaringan’ yang tidak dibekalkan di sarang baru Cik Lebah. Bila berkata tentang ‘sarang’ baru Cik Lebah...semua tahukah Cik Lebah telah berpindah ke rumah baru?

Sudah hampir seminggu Cik Lebah ber’sarang’ di rumah baru yang terletak berdekatan dengan kampus di mana Cik Lebah menuntut ilmu dan menimba pengalaman. Alhamdullilah...suasana di sini amat ketara bezanya berbanding dengan kolej kediaman Cik Lebah terdahulu. Kadang kala Cik Lebah rasa bahagia apabila tiada ‘jaringan’ di sediakan di sini...bukanlah bermakna Cik Lebah menidakkan kepentingan penggunaan internet (‘jaringan’)...bukan juga Cik Lebah menidakkan kepentingan kita untuk mengetahui ‘dunia’ luar sana.

Pemandangan Kolej KUO dan Bahtera Terrace dari tingkat atas bangunan Kolej Kediaman KHAR (tempat Cik lebah menginap dahulu)

Rumah Cik Lebah di KHAR dahulu

Kadang-kadang Cik Lebah akui Cik Lebah agak leka bila diri Cik Lebah telah hanyut di alam maya. ‘Sibuk’ menguruskan perkara-perkara yang remeh di ‘alam maya’...yang telah diketahui tiada kepentingannya, astagfitrullah...

Berada di rumah baru membuatkan Cik Lebah untuk lebih fokus kepada apa yang seharusnya Cik Lebah lakukan. Dan yang paling membuatkan Cik Lebah bahagia berada di sini ialah apabila masa dan waktu yang menjadi milik Cik Lebah terasa begitu penting sekali...hanya perkara penting saja jika mahu berurusan dengan Cik Lebah, hanya perkara penting sahaja. Perkara remeh rasanya tolakkan sahaja pada mamak jual tosai...hehe

Sahabiah-sahabiah di rumah ini juga alhamdullilah semuanya baik-baik belaka, mengingatkan diri ini untuk lebih mengingati kepada yang berhak. Walaupun pada mulanya Cik Lebah berasa agak janggal untuk berada di samping mereka yang sememangnya telah lebih lama mengenali antara satu sama lain...namun hal ini tidak menghalang Cik Lebah untuk bergaul rapat dengan mereka. Ada antara rakan-rakan Cik Lebah yang mengetahui perihal Cil Lebah yang terpisah dari mereka menyoalkan hal ini...tinggal dengan rakan sekelas yang mana? Sungguh...Cik Lebah akan menjadi kelu untuk beberapa saat memikirkan jawapan yang sesuai untuk soalan ini.

Dan untuk ayah serta bonda Cik Lebah yang lebih-lebih lagi hairan dengan fiil anaknya yang pelik ini, akan Cik Lebah buktikan...”I’M SURVIVOR, MOM AND DAD!!!”. Walaupun tidur beralaskan lotto yang entah berapa abad umurnya, bukan lagi beralaskan tilam empuk yang membutkan tidur hanyut ke siang hari...walaupun hanya makan bersila persis anak jepun dan bukannya makan di atas kerusi kayu sehingga kenyangnya berlebihan-lebihan...walaupun hanya belajar dalam keadaan bersila sehingga kebas kaki dan bukannya belajar atas kerusi keras sehingga lupa perkara lain...akan Cik Lebah buktikan yang Cik Lebih boleh BERJAYA dan “I’M SURVIVOR, MOM AND DAD!!!”

Nampaknya sampai di sini saja ‘buzz’ Cik Lebah. Berjumpa bicara kita di alam maya ini untuk kesekian kalinya nanti...insya allah

“Berlarilah terus hingga ke garisan penamat, kerana perlumbaan yang tidak sampai ke garisan penamat...tidak pernah selesai”

Sang Lebah berkata: Syorkan siapa-siapa yang selalu 24 jam di hadapan internet untuk duduk di kawasan yang tiada internet...mesti akan menjerit ‘BOSANNNNNYAA!!!” (hehe)